خانم نظری با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور شبکههای اجتماعی، روابط عمومیها چگونه باید استراتژیهای خود را بهروز کنند؟
تکنولوژی مجموعه تکنیکها، مهارتها، روشها و فرایندهایی است که قابل پیش بینی نیست، هر روز از شکلی به شکل دیگر در می آید و گاهی اشخاص در ابتدای مسیر تکنولوژی هستند و بلافاصله تکنولوژی جدیدی بوجود می آید و ما همیشه از آن عقب تر هستیم، باید همراه با تکنولوژی نوین حرکت کنیم؛ مانند حرکت نور: سریع، آنلاین و بهروز.
به عنوان مسئول روابط عمومی، چه برنامههایی برای بهبود ارتباط با مخاطبان و ذینفعان سازمان خود دارید؟
با ایجاد تکنولوژیهای جدید می توان بهترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کرد و اهداف سازمانی را شناساند. مثلا در اداره کل نوسازی مدارس استان پرونده ها و اسناد حسابداری مراجعین اداره کل که اکثراً (پیمانکاران و شرکتهای ساختمانی می باشد) پروسه از تشکیل پرونده تا تحویل چک واریزی از طریق شبکه دولت و مجازی طی می گردد تا به نتیجه برسند. همچنین در برقراری ارتباط عاطفی با ذینفعان سازمان یکی از بهترین گزینه ها ارسال پیامک تبریک روز تولد، سالگرد ازدواج، سالگرد تاسیس شرکت یا هر واحد صنفی و پیامهای تسلیت میباشد.
نقش روابط عمومی در بحرانها و شرایط اضطراری چیست؟
نقش روابط عمومی در هنگام بحران و حوادث به عنوان بازوی مشاوره اصلی یک سازمان و ارگان عمل می کند، نه تنها باعث تسهیل وظایف اجرایی مدیریت می شود، بلکه این امکان را هم به وجود می آورد تا حتی از پیامدهای ناگوار سیاسی، اجتماعی، حقوقی و اقتصادی و پیامدهای بعدی نیز جلوگیری نماید. روابط عمومی ها در زمان بحران به سرعت واکنش نشان میدهند و سریع عمل می کنند و با تشکیل تیم و گروه، بحران رخ داده را بررسی می کند. میتوان گفت تجزیه و تحلیل طرح مدیریت بحران روابط عمومی بسیار مهم است.
شما مزایا و معایب مطبوعات محلی را به عنوان یک مسئول روابط عمومی در چه مواردی میدانید؟ نظرتان در خصوص نشریه «صدای زنان» چیست؟
مطبوعات محلی بهترین رسانه است برای شناساندن و معرفی شهر خود، امکانات و دستاوردهای منطقه – شناساندن اشخاص و هنرمندان مجهول الهویه و سرشناس که امکان دیده شدن نداشتند و رسانه محلی می تواند با بُلد کردن هنر و اندیشه آن شخص، او را در کشور و حتی دنیا برجسته و مشهور نماید؛ البته همان کاری که نشریه صدای زنان انجام می دهد.
نشریه صدای زنان، رسانه بسیار قوی با اهداف بلند مدت می باشد و مهمترین هدفش رساندن حرفها، پیامها، دیدگاههای یک فرد، بخصوص بانوان توانمند و کارآفرین به مردم و همچنین رساندن صدای زنان برجسته و نامشهور کشور به گوش دنیا می باشد.
به نظر شما چه چالشهای خاصی برای بانوان در حوزه روابط عمومی وجود دارد؟ آیا فرصتهای برابری برای پیشرفت شغلی بانوان در روابط عمومی سازمان شما وجود دارد؟
بانوان بعنوان روابط عمومی نقش بسزائی در ارتقای اهداف سازمانی یک ارگان را ایفا می کنند. روابط عمومی ابعاد بسیاری دارد. برخلاف اشخاصی که فکر می کنند روابط عمومی در یک حیطه و با شرح وظایف تعریف شده انجام وظیفه میکند بسی اشتباه است. کار در روابط عمومی بسان نقش های مختلف یک کارمند در اداره می باشد؛ گاهی کار فنی، گاهی کار اجرایی، گاهی کار حسابداری، کار مدیریت و مجری برنامه های نوشته و نانوشته از نقشهای مهم یک روابطعمومی محسوب میشود. روابط عمومی وارد هر نقشی در اداره می شود و گاهی برای بانوان روابط عمومی، ورود ممنوع هایی وجوددارد که همین باعث پیشرفت ناقص و حتی پس رفت آنان میگردد.
به نظر شما چه اقداماتی میتوان انجام داد تا حضور بانوان در سطوح مدیریتی روابط عمومی پررنگتر شود؟
از آنجایی که بانوان از ظرافت خاصی در پیشبرد اهداف سازمانی برخوردارند، لذا ارج نهادن به کارائی و توانمندی بانوان و دیده شدن فعالیت و تلاش آنان در نگاه مسئولین و مدیران ادارات باعث حضور آنان در جایگاه بالا می شود.
هنوز دیدگاهها باید تغییر کند
به نظر شما تفاوت دیدگاه و رویکرد بانوان در روابط عمومی نسبت به آقایان چیست و چگونه میتوان از این تفاوتها به نفع سازمان استفاده کرد؟
کار روابط عمومی بعنوان یک کار مردانه تعریف شده است و مردم و افکار عمومی چه دور و چه نزدیک، مردان را بعنوان روابط عمومی خوب قبول دارند تا بانوان را ، و این دیدگاه را باید خود بانوان نسبت به جایگاه روابط عمومی تغییر دهند.
چه توصیهای برای بانوان جوانی که قصد ورود به حوزه روابط عمومی را دارند، دارید؟
بنظر مدیران ارشد روابط عمومی یعنی رسانه، یعنی شبکه های مجازی، یعنی ساخت کلیپ و تیزر و نشر خبر، یعنی بی وقفه با ادارات دیگر ارتباط داشتن، یعنی به تصویر کشیدن فعالیت ارگان و سازمان، بنابراین کسی که بر این مسند وارد می شود و می خواهد موفق شود. باید آگاهی کامل به شبکه های مجازی و ارتباط با رسانه های ملی و استانی داشته باشد، اشراف به ساخت کلیپ و تیزر داشته باشد. ارتباط با روابطعمومی ادارات دیگر از جمله مهمترین شاخصه یک روابطعمومی می باشد.
من روابط عمومی را به یک (نقطه) کوچک تشبیه می کنم که با تغییر مکان و تغییر فعالیت، معنای بزرگی را به خود میگیرد و تغییر بسیار مهمی را سبب میشود؛ مثل کلمه (ببخش) که با تغییر یک نقطه می شود (نبخش) تغییر در جایگاه روابط عمومی بسان همین کلمه و نکات ریز می باشد که معنای عمیق و عظیم دارد و یک سازمان را به چالش می کشاند.