در جلسه امروز شورای ترافیک استان، ظفر محمدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بر لزوم استفاده بهینه از حملونقل عمومی و ارتقای ایمنی معابر شهری و برونشهری تأکید کرد.
وی اظهار کرد: طی سال گذشته ۶۵ نقطه حادثهخیز در سطح استان شناسایی شده که تاکنون ۴۰ مورد از آنها رفع خطر شده و برنامهریزی برای اصلاح سایر نقاط تا پایان سال جاری در دستور کار قرار دارد. وی هدف اصلی این اقدامات را حفظ جان شهروندان و کاهش تصادفات جادهای عنوان کرد. در این جلسه، کلیات چند طرح مهم ساماندهی و اصلاح هندسی به تصویب رسید که از جمله آنها میتوان به تقاطع مقابل پلیسراه تبریز–صوفیان، سهراهی فرودگاه، مسیرهای تردد اتوبوسهای سهند به تبریز از طریق آزادراه تبریز–سهند، میدان ایلگلی و چهارراه ابوریحان اشاره کرد. این پروژهها با هدف روانسازی ترافیک، کاهش زمان سفرهای درونشهری و ارتقای ایمنی مسیرها اجرا خواهند شد. برای نخستین بار در استان، «کمیته بررسی ایمنی معابر شهری» نیز با همکاری پلیس راهور، سازمان ترافیک و معاونت عمرانی استانداری تشکیل شد. مأموریت این کمیته، بررسی میدانی وضعیت معابر، شناسایی نقاط پرخطر و ارائه راهکارهای اجرایی برای کاهش سوانح رانندگی است.
معاون عمرانی استاندار با تأکید بر نقش شهرداریها و پلیس در بازرسی مستمر معابر، خاطرنشان کرد: مشارکت شهروندان در استفاده بیشتر از ناوگان حملونقل عمومی بهویژه اتوبوسها و مترو، یکی از عوامل اصلی در کاهش حجم ترافیک و بهبود ایمنی شهری است.
در بخش دیگری از جلسه، مقرر شد شهرداری تبریز با همکاری سازمان ترافیک استان، طرحهای هوشمندسازی چراغهای راهنمایی و کنترل هوشمند سرعت را در برخی معابر پرتردد اجرا کند. این اقدام به منظور مدیریت مؤثر جریان ترافیک و پیشگیری از تخلفات رانندگی صورت خواهد گرفت. همچنین پیشنهاد شد با هدف فرهنگسازی در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، برنامههای آموزشی مشترک بین آموزشوپرورش، پلیس راهور و رسانههای محلی تدوین و اجرا شود تا آگاهی عمومی نسبت به ایمنی ترافیک افزایش یابد.
محمدی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت هماهنگی میان دستگاههای اجرایی، پلیس راهور و شهرداریها، گفت: تحقق ایمنی پایدار در معابر تنها با اجرای پروژههای عمرانی ممکن نیست، بلکه نیازمند فرهنگسازی و نظارت مداوم بر رفتارهای ترافیکی است.وی افزود: استانداری آذربایجان شرقی از تمامی طرحهایی که به کاهش تصادفات و بهبود نظم ترافیکی منجر شود، حمایت خواهد کرد.
محمدی با تأکید بر لزوم توسعه حملونقل عمومی بهعنوان زیربنای اصلی کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری، اظهار داشت: با بهرهگیری از ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی و مترو، میتوان سهم سفرهای شخصی را در کلانشهر تبریز بهطور چشمگیری کاهش داد. وی خاطرنشان کرد: برنامهریزیهای لازم برای افزایش خطوط اتوبوسرانی و بهبود کیفیت خدمات در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
در این نشست، اعضای شورای ترافیک نیز دیدگاهها و پیشنهادهای خود را در زمینه بهبود وضعیت ترافیک شهری مطرح کردند. نمایندگان پلیس راهور، ادارهکل راهداری و شهرداری تبریز هر یک گزارشی از اقدامات انجامشده در حوزه کاهش تصادفات، بهسازی علائم و ایمنسازی مسیرها ارائه دادند.
همچنین مقرر شد در ماههای آینده، طرح جامع پایش و ارزیابی نقاط حادثهخیز استان با استفاده از فناوریهای نوین تصویربرداری و تحلیل دادههای ترافیکی اجرا شود تا تصمیمگیریها بر اساس اطلاعات دقیقتر صورت گیرد.
محمدی در پایان با اشاره به اهمیت اجرای مصوبات شورای ترافیک، گفت: ایمنی شهروندان در ترددهای شهری و بینشهری، خط قرمز ماست. همه دستگاههای اجرایی موظفاند مصوبات شورا را با جدیت دنبال کرده و گزارش پیشرفت کار را به دبیرخانه شورا ارسال کنند.
وی همچنین از رسانههای محلی خواست تا با اطلاعرسانی دقیق و بهموقع درباره پروژهها و هشدارهای ترافیکی، در ایجاد حس مسئولیتپذیری و همکاری اجتماعی میان شهروندان نقشآفرینی کنند.
