«مجلس قربانی سنمار» بهرام بیضایی در تبریز روی صحنه می‌رود

نمایش «مجلس قربانی سنمار» به نویسندگی بهرام بیضایی، از ۶ تا ۲۱ آذر با حضور پنج بازیگر (چهار مرد و یک زن)، در مدت‌زمان ۹۰ دقیقه و در ژانر تراژدیِ اسطوره‌ای- آیینی به زبان فارسی روی صحنه می‌رود.
«مجلس قربانی سنمار» بهرام بیضایی در تبریز روی صحنه می‌رود

در نشست خبری نمایش «مجلس قربانی سِنِمّار»، عوامل اثر از روند آماده‌سازی سه‌ماهه، دشواری‌های تولید و ویژگی‌های اجرایی این نمایش گفتند. این اثر بر اساس متنی از بهرام بیضایی آماده شده و از ۶ تا ۲۱ آذر روی صحنه می‌رود.

سعید فرزانه‌راد، کارگردان نمایش، عصر چهارشنبه ۵ آذر با اشاره به اینکه این اثر نخستین تجربه کارگردانی اوست، گفت: این نمایش هم بُعد تاریخی دارد و هم واقعیت‌هایی از سرگذشت معماری به نام سِنِمّار را روایت می‌کند که برای ساخت بنایی در شهر عراق مأمور می‌شود و مسیر پراتفاقی را طی می‌کند. در طول سه ماه تمرین داشتیم و حتی در میانه کار ناچار به تعویض بازیگر شدیم. اکثر عوامل تازه‌کار هستند اما با انگیزه و پشتکار کار را پیش برده‌اند.

وی با اشاره به تامین مالیِ گروه تأکید کرد: خودمان هستیم و خودمان؛ هیچ حمایت مالی نداشتیم. تئاتری‌ها با نبود اسپانسر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از نظر مالی در مضیقه‌اند. حتی مبلغ هنگفتی هم نخواستیم اما هیچ ارگان یا مسئولی حمایتی نکرد.

وی درباره علاقه‌مندی خود به آثار بهرام بیضایی بیان کرد: من کارهای بیضایی و دنیایی را که او خلق می‌کند دوست دارم. اجرای آثارش بسیار سخت است چون ادبیات سنگینی دارد و انتقال مفاهیم باید ساده‌تر و دقیق‌تر باشد. تلاش کرده‌ام تا حد توان از پسِ متن بر بیایم و حق مؤلف را حفظ کنم.

کارگردان نمایش درباره شیوه اجرایی توضیح داد: رویکرد اجرا تلفیقی از مدرن و پست‌مدرن است، هرچند متن حال‌وهوای سنتی دارد. این مسیر شبیه راه رفتن بر لبه تیغ است و یک لغزش می‌تواند نتیجه را بر هم بزند، اما سعی کرده‌ایم در طرح اجرایی، میزانسن‌ و موقعیت‌ها، مفهوم سنگین متن را نرم‌تر و قابل‌فهم‌تر برای مخاطب کنیم. بخش‌هایی نیز نگاه سمبلیک دارد تا مرز میان باور و روایت درهم بشکند.

وی با اشاره به دو گروه بازیگران گفت: یک گروه نقش‌های ثابت دارند و گروه دیگر نقش‌های متغیر را ایفا می‌کنند و ملزومات صحنه را نیز تأمین می‌کنند. ارائه چند شخصیتِ متفاوت در یک اجرا کار بسیار دشواری است اما گروه کارگردانی و بازیگران با همراهی یکدیگر به شخصیت‌ها عمق داده‌اند و روند کار جذاب پیش می‌رود.

فرزانه‌راد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شرایط فعلی تئاتر تبریز اشاره و تصریح کرد: عرصه هنر بر جوانان تنگ شده و کار برای تازه‌واردان دشوارتر شده است. امیدواریم که با کمک اساتید و پیشکسوتان، در این عرصه بهتر بدرخشیم.

نعیمه خسروی، بازیگر نمایش، نیز درباره نقش خود گفت: این ششمین کار صحنه‌ای من است. چون علاقه داریم، تلاش می‌کنیم کار را به بهترین شکل ادامه دهیم. نقش‌ها در این نمایش تلفیقی هستند و صرفاً ورود و خروج یک بازیگر نیست؛ قالب‌های متعدد و مکمل یکدیگرند و نمایش بدون هرکدام ناقص می‌شود. دیالوگ‌های عمیق و مفهومی استاد بیضایی حس و بازی را جلو می‌برد و به تفاوت کاراکترها کمک می‌کند.

بهکام راد، دیگر بازیگر اثر، با اشاره به دومین تجربه صحنه‌ای خود گفت: پیش بردن چند کاراکتر هم سخت است و هم زیبا. اینکه بتوانی همه آن‌ها را زندگی کنی، تجربه‌ای دلنشین اما دشوار است. بیرون آمدن از یک حس و رفتن به حس دیگر کار ساده‌ای نیست.

عرفان کریمی‌فرد نیز درباره روند آماده‌سازی گفت: متن بسیار زیباست و روی آن زیاد کار کرده‌ایم. با اینکه متن سنگین بود اما با کار و تمرین فشرده تسلط خوبی روی آن پیدا کردیم.

به گزارش ایسنا، معین مجتهدزاده، بازیگر دیگر نمایش، افزود: ارائه چند کاراکتر در یک نمایش سختی زیادی دارد اما تجربه پرباری است. در سه ماه تمرین، زحمت زیادی کشیده‌ایم و امیدواریم در اجرا بهترین نتیجه را ببینیم.

پیام آذربایجان

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://payamazarbayjan.ir/?p=14081

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

تصویر روز:

هیچ محتوایی موجود نیست

پیشنهادی: