گران‌فروشی در تبریز از فروشگاه‌های معتبر و بزرگ آغاز می‌شود

در شهر بزرگ تبریز قیمت اکثر کالا و خدمات مغازه به مغازه تفاوت می کند و در برخی فروشگاهها کالاهای تقلبی، قاچاق، غیر بهداشتی، غیر استاندارد و تاریخ گذشته بدون واهمه و با قیمت های دلخواه عرضه می‌شود که تبعات اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی زیادی دارد.
گران‌فروشی در تبریز از فروشگاه‌های معتبر و بزرگ آغاز می‌شود

اقتصاد علم پیچیده و مهمی در دنیای امروزی است. این علم در واقع به جریان تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات و همچنین مقوله تجارت و بازرگانی می پردازد؛ علم تخصیص بهینه منابع کمیاب و محدود به خواسته های نامحدود نیز اطلاق می شود و همچنین فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، شبکه های تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات را نیز شامل می شود که بررسی جوانب مختلف آن مجالی گسترده با تخصص های لازم را می طلبد. اما در این مجال کوتاه و در این وانفسای مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی در برخی از شهرهای بزرگ از جمله تبریز ترفندهای گران‌فروشی و قالب کردن کالا و خدمات به قیمت های چند برابر در سکوت و خواب سازمانهای متولی از جمله سازمان صمت یا صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی حکایت های شنیدنی و ملموسی دارد.

در شهر بزرگ تبریز قیمت اکثر کالا و خدمات مغازه به مغازه تفاوت می کند و در برخی فروشگاهها کالاهای تقلبی، قاچاق، غیر بهداشتی، غیر استاندارد و تاریخ گذشته بدون واهمه و با قیمت های دلخواه عرضه می شود که تبعات اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی زیادی دارد و حتی برخی از فروشگاه‌های معتبر همچون کوروش، جانبو، بایرام، ببین بخر، ستارخان، اتکا، رفاه، اوجوز مارکت های مختلف که در هر گوشه و کنار شهر شعبه زده اند با ترفندهای مختلف به گران‌فروشی روی می آورند.
در مقوله استراتژی قیمت گذاری چندگانه و نفوذی، به خدمت مضاعف به شهروندان و مصرف کنندگان، و عرضه کالا و خدمات با نیاز، ذائقه و میل مشتری، بها داده نمی شود و هدف ایجاد ارتباط غیرشفاف با مشتریان، تبلیغات کاذب، و مدیریت پوشالی و جلب حداکثر مردم برای خرید با ترفند مدیریت تخفیفات و تبلیغات گمراه کننده توام بوده و نمونه عینی آن هم اکنون در فروشگاه‌های جانبو حاکم است. اگر عکس فوق را مشاهده فرمایید برای نایلون کیسه ۲۵۰ گرمی، اول قیمت حدود ۱۸۰ هزار تومانی زده، بعد روی آن خط کشیده و قیمت حدود ۸۰ هزار تومان را با تخفیف قید کرده است، در حالیکه در فروشگاه‌های معتبر عرضه لوازم یکبار مصرف هر کیلو کیسه فریزر ۸۰ هزار تومان و بصورت بسته بندی توپی ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود؛ یعنی به زبان ساده با ترفند تخفیفات فروشگاه جانبو در سطح استان آذربایجان شرقی یک چهارم کیلو نایلون را به قیمت یک کیلو به مشتریان می فروشند و سودهای کلانی را به جیب می زنند. این فقط یک نمونه از خروار است.
راستی سامانه ۱۲۴ سازمان بازرسی صمت استان که طبق ماموریت سازمانی، باید ۲۴ ساعته به تخلفات صنوف گران فروش، کم فروشی، کالا های تقلبی، حراجی های غیرمجاز ،و عدم درج قیمت رسیدگی کند، چرا در قبال این اجحاف های روشن سکوت می کند و به این ترتیب فشارهای اقتصادی مضاعفی بر مردم تحمیل می شود.

به قلم: محمد فرج‌پور باسمنجی

پیام آذربایجان

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://payamazarbayjan.ir/?p=11638

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

تصویر روز:

هیچ محتوایی موجود نیست

پیشنهادی: