تجلی عشق و ارادت؛ در اشعار شهریار

وقتی به اشعار شهریار شاعر دلها، سید محمدحسین بهجت تبریزی، فکر می‌کنم، اولین چیزی که به ذهنم می‌آید، گستره‌ی وسیع احساسات و مضامینی است که او در اشعارش به تصویر کشیده؛ از عشق به ایران و زیبایی‌های بی‌بدیع طبیعت گرفته تا ارادت خالصانه و وصف‌ناپذیرش به ساحت قدسی اهل بیت (ع) و خاندان پیامبر. اما در میان این دریای بیکران، اشعار مذهبی او، گویی بند نافی است که جان و روح ما را به معنویت و باورهای عمیق شیعی پیوند می‌زند.
تجلی عشق و ارادت؛ در اشعار شهریار

شخصاً، بارها و بارها در فراز و نشیب‌های زندگی، خود را در پناه بیت گران‌قدر شهریار یافته‌ام که می‌گوید: «برو ای گدای مسکین در خانه‌ی علی زن / که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را .» هرگاه که احساس درماندگی کرده‌ام، این بیت مانند نوری راهگشا، مرا به سمت بابِ حاجات، حضرت علی (ع) هدایت کرده و مشکلاتم را در سایه‌ی لطف و کرم ایشان، حل شده یافته‌ام. همین ارادت و تجربه‌ی شخصی، انگیزه‌ی من برای نوشتن این یادداشت شد تا به بررسی و تحلیل وجوه مذهبی در اشعار شهریار بپردازم و نشان دهم چگونه این شاعر بزرگ، مفاهیم دینی و اعتقادی را با زبانی پویا و احساسی ماندگار، در تار و پود کلامش تنیده است.
مدح و ستایش اهل بیت (ع):
شهریار، همانند بسیاری از شاعران نامدار ایران، ارادت ویژه‌ای به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) داشته است. او در اشعار خود، حضرت علی (ع) را نه تنها به عنوان یک شخصیت تاریخی، بلکه به عنوان نماد عدالت، شجاعت، و مظهر اسماء الهی ستایش می‌کند. بیتی از حافظ که می‌گوید: “علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را / که به ما سوا فکندی همه سایه هما را”، اشاره‌ای لطیف به همان مفهوم رحمت و گستردگی وجودی دارد که در اشعار شهریار نیز به شکل‌های مختلف بازتاب یافته است. شهریار نیز در مدح امام علی (ع) سروده است:
«ای علی ای که اوجِ نامت / آسمان‌ها را زِ رفعت بسته راه / بلکه خود کعبه، شق‌القمر، خیبر گشا / گشته از نام تو، لبریزِ پناه.»

این ابیات نشان‌دهنده‌ی همان روح ستایش و اعتراف به عظمت است که در بیت حافظ نیز موج می‌زند؛ جایی که علی (ع) همچون سایه هما، رحمت را بر همگان می‌گستراند.
مضامین عاشورایی و حماسه حسینی:
شهریار با شور و حرارت خاصی به واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) پرداخته است. اشعار او در این زمینه، سرشار از اندوه، ارادت، و درس‌آموزی از قیام عاشورا است. او با زبانی احساسی، مصائب کربلا را بازگو می‌کند و رشادت‌ها و از خودگذشتگی امام حسین (ع) را ستایش می‌نماید. این جنبه از اشعار شهریار، نشان‌دهنده‌ی عمق باورهای مذهبی او و تأثیرپذیری‌اش از مکتب شهادت است.
عرفان و معنویت:
بسیاری از اشعار شهریار، رنگ و بوی عرفانی دارند و در این میان، عرفان او ریشه در آموزه‌های تشیع و عشق به اهل بیت (ع) دارد. او مفاهیم عرفانی را با زبان شاعرانه و گاهی عامیانه بیان می‌کند، به گونه‌ای که هم برای خواص و هم برای عوام قابل درک است. این تلفیق عرفان با مظاهر مذهبی، شعر شهریار را به اثری ماندگار و سرشار از معنویت تبدیل کرده است.
پاسخ به ندای حق و فطرت پاک:
شهریار در اشعار خود، انسان را به بازگشت به فطرت پاک و پاسخ به ندای حق دعوت می‌کند. او معتقد است که عشق به اهل بیت (ع) و پیروی از راه و رسم آنان، انسان را به کمال و سعادت حقیقی رهنمون می‌سازد. این دیدگاه، ریشه در تعالیم دینی و باورهای مذهبی او دارد.
وجوه مذهبی در اشعار شهریار، تنها به ستایش ظاهری خلاصه نمی‌شود، بلکه تجلی‌دهنده‌ی عشق، ارادت، و باور قلبی او به مکتب اهل بیت (ع) و آموزه‌های دینی است. شهریار با تلفیق هنر شاعری و عمق اعتقادات مذهبی، توانسته است آثاری خلق کند که هم از نظر ادبی ارزشمندند و هم از نظر معنوی، راهگشای پیروان این مکتب باشند. او با زبانی شیوا و احساسی، پیام حقیقت و عشق را به گوش جان‌ها رسانده و نام خود را در کنار ستارگان درخشان ادبیات مذهبی ایران جاودانه ساخته است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://payamazarbayjan.ir/?p=13201

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

تصویر روز:

هیچ محتوایی موجود نیست

پیشنهادی: