گروه ساری‌تئل: احیای موسیقی آشیقی با تلفیق اصالت و نوآوری

گروه موسیقی آذربایجانی «ساری‌تئل» با رویکردی نوآورانه در احیای موسیقی آشیقی، هشتم دی‌ماه در سالن خاوران تبریز روی صحنه می‌رود؛ اجرایی که با حضور ۱۷ هنرمند و تلفیق سازهای اصیل و نوآوری‌های معاصر، می‌کوشد این میراث کهن را به زبان نسل جوان بازگو کند.
گروه ساری‌تئل: احیای موسیقی آشیقی با تلفیق اصالت و نوآوری

به گزارش خبرنگار پیام آذربایجان گروه موسیقی آذربایجانی«ساری‌تئل» با هدف احیای موسیقی آشیقی و جذب نسل جوان، در کنسرت پیشِ رو در تبریز، تلفیقی جسورانه از سازهای کهن و نوآوری‌های معاصر را ارائه می‌دهد. سرپرست این گروه معتقد است معرفی درست، کلید ارتباط نسل جدید با این میراث فرهنگی است.

کنسرتی با ۱۷ هنرمند و ترکیبی از سبک‌ها
کنسرت این گروه روز هشتم دی‌ماه در سالن خاوران تبریز با حضور ۱۷ هنرمند شامل چهار خواننده،پنج نفر گروه کر و نوازندگان برگزار می‌شود. در این اجرا، ترکیبی از موسیقی آشیقی، آهنگ‌سازی و موغام با استفاده از سازهای اصیل و نوآورانه ارائه خواهد شد.

دغدغه جذب نسل جوان
قربان پورولی‌عیار،سرپرست گروه، در نشست خبری این کنسرت با اشاره به استقبال گسترده مردم در اجراهای گذشته، بر چالش اصلی این موسیقی تأکید کرد: «متأسفانه برای نسل جدید تبلیغ و معرفی کافی صورت نمی‌گیرد. اگر معرفی درستی انجام شود، نسل جدید نیز می‌تواند با این موسیقی کهن آذربایجان ارتباط برقرار کند.»

تغییر ساختار و تولد یک ارکستر بزرگ
سهند پورولی‌عیار،تنظیم‌کننده گروه، به تشریح تحولات ساختاری پرداخت: «از سال ۱۳۹۰ فعالیت گسترده‌تری آغاز شد و به‌تدریج گروه با افزودن سازهای ریتمیک، تلفیق با موغام و حضور بانوان نوازنده و گروه کر، به یک ارکستر بزرگ تبدیل شد. پس از سال ۱۴۰۰ نیز اعضا از چندین شهر آذربایجان به گروه پیوستند.»

نوآوری برای بقا، با حفظ اصل
وی توضیح داد که رویکرد گروه،معرفی مکاتب مختلف موسیقی ترکی است، حتی به قیمت ابداع سازهای جدید ترکیبی: «ما برای پر کردن گستره صوتی و حفظ جذابیت، به صداهای بم نیاز داشتیم. بنابراین سازهای جدیدی ابداع کردیم، اما ماهیت اصلی موسیقی آشیقی را حفظ کرده‌ایم. هدف، پایداری و جلوگیری از فراموشی این موسیقی است.»

مسعود یگانه، نوازنده گروه، نیز بر این ضرورت تأکید کرد: «دنیا به سمت مدرنیته حرکت می‌کند و باید جایگاه موسیقی آشیقی را نیز متناسب با این روند و به شکلی زیبا و درست نشان داد.»

واکنش‌ها: نگرانی از اصالت در کنار استقبال عمومی
با وجود استقبال چشمگیر مردم،این نگرانی از برخی اساتید مطرح است که مبادا تلفیق‌ها به اصالت موسیقی آسیب بزند. پورولی‌عیار در پاسخ گفت: «نگاه مثبت غالب است. موسیقی ما مخاطبان خاص خود را دارد و اساس کار ما همواره بر سازهای اصیلی مانند قوپوز و بالابان استوار بوده است.»

آشیقی تک‌خوانی تا ارکسترال
محمد عبادی،رئیس انجمن فرهنگی هنری آشیقلار آذربایجان شرقی، به تحول تاریخی این سبک اشاره کرد: «در گذشته، آشیق یک فرد تنها بود، اما به مرور زمان سازهای دیگری افزوده شد و موسیقی ارتقا یافت. باید در کنار حفظ هویت، هر روز بر غنای آن افزود.» وی همچنین بر همکاری دوشادوش آذربایجان شرقی و غربی در این مسیر تأکید کرد.

گروهی که می‌درخشد و حرفی برای گفتن دارد
غلامرضا میرزازاده،از برگزارکنندگان کنسرت، گروه ساری‌تئل را گروهی درخشان با «حرف‌های جدی» توصیف کرد که هر حرکتش مبتنی بر دانش است و توانسته خود را با نسل جدید تطبیق دهد. او از مردم دعوت کرد تا با حضور در این کنسرت، از موسیقی اصیل و زیبای آشیقی حمایت کنند.

این کنسرت، روایتی است از تلاشی خستگی‌ناپذیر برای زنده نگه داشتن میراثی فرهنگی، در قالبی نو که می‌خواهد دل نسل امروز را نیز ببرد.

پیام آذربایجان

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://payamazarbayjan.ir/?p=14342

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها

تصویر روز:

هیچ محتوایی موجود نیست

پیشنهادی: